Jak się przygotować do założenia firmy?

Założenie firmy może być trudnym i skomplikowanym procesem, ale odpowiednie przygotowanie może znacznie ułatwić tę drogę. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak się do tego przygotować.

Założenie firmy wymaga wiele pracy i formalności, o których należy bezwzględnie pamiętać. Z tego względu przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z usług profesjonalnego biura rachunkowego. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie, które przede wszystkim oszczędza drogocenny czas każdego właściciela firmy.

Jakie kroki musisz spełnić do założenia własnej firmy?

Zakładanie przedsiębiorstwa to nie tylko wybór wizytówki, miejsca działalności czy prowadzenie social mediów. To przede wszystkim dopełnienie niezbędnych formalności, bez których twoja firma pod kątem prawnym nie może funkcjonować.

firma
freepik.com / tonodiaz

Poznaj kryteria, które należy spełnić, niezależnie od tego, czy korzystasz z usług biura rachunkowości, czy zakładasz firmę samodzielnie:

  • wybierz nazwę firmy;
  • wybierz kod Polskiej Klasyfikacji Działalności (dalej PKD);
  • sprawdź, czy twoja działalność potrzebuje dodatkowych zezwoleń;
  • wybierz formę opodatkowania;
  • sprawdź, czy masz obowiązek płacić VAT;
  • zadecyduj, jak prowadzić księgowość;
  • dowiedz się, jakie składki zapłacisz do ZUS i sprawdź, czy obowiązują cię ulgi;
  • zarejestruj firmę, jeżeli spełniasz wszystkie warunki.

Zakładanie firmy krok po kroku

Pierwszą kwestią, którą musisz rozważyć jest wybór formy prawnej twojej przyszłej firmy. Zdecyduj, czy chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, czy może spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Upewnij się także, czy rejestracja firmy jest w twoim przypadku konieczna. Możesz prowadzić działalność nierejestrową jeżeli:

  • jesteś osobą fizyczną;
  • twoje miesięczne przychody nie przekraczają 50% minimalnej krajowej;
  • nie posiadasz spółki cywilnej;
  • nie prowadzisz działalności wymagającej zezwoleń czy koncesji;
  • nie posiadałeś działalności gospodarczej w ostatnich 60 miesiącach.

Działalność nierejestrową mogą wykonywać również (choć pod pewnymi ograniczeniami) osoby niepełnoletnie, bezrobotni, urzędnicy czy rolnicy (więcej informacji tutaj: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00115#1).

Wiesz już, czy twoja działalność wymaga rejestracji. Co dalej? Coś bardziej przyjemnego, czyli wybór nazwy firmy oraz określenie jej adresu. Swoją działalność możesz prowadzić również we własnym mieszkaniu lub mobilnie.

Kolejny etap to wybór kodu w Polskiej Klasyfikacji Działalności. To ważny krok, ponieważ kody PKD są powiązane z:

  • obowiązkiem korzystania z kasy fiskalnej;
  • różnymi formami opodatkowania;
  • rejestracją VAT.

Na tym jednak nie koniec. Teraz musisz wybrać formę opodatkowania dochodów i sprawdzić, czy obowiązuje cię zwolnienie z opłacania podatku VAT. Zdecyduj również, jakim rachunkiem będziesz się posługiwał i kto poprowadzi dokumentację rachunkową twojej firmy. Sprawdź też, jakie składki zapłacisz do ZUS lub czy dotyczą cię „Ulgi na start”. W tych zadaniach najlepiej pomoże ci doświadczone biuro rachunkowe.

Pamiętaj również, że niektóre biznesy (jak np. te dotyczące gospodarowania odpadami), wymagają dodatkowych zezwoleń, koncesji, licencji czy wpisów do rejestru.

Rozpocznij swoją działalność – gdy wszystkie formalności są załatwione, zacznij działać zgodnie z planem. Bądź elastyczny i gotowy na wprowadzenie zmian, gdy sytuacja na rynku się zmieni. Poszukaj wsparcia w biurach rachunkowych, jeśli obawiasz się samodzielnego założenia oraz prowadzenia firmy. Dzięki skorzystaniu z pomocy biura rachunkowego przedsiębiorca ma pewność, że wszystkie formalności związane z prowadzeniem firmy są załatwione w sposób prawidłowy i zgodny z obowiązującymi przepisami. Dzięki temu można uniknąć kar finansowych oraz problemów z organami podatkowymi.