Nowe limity amortyzacji samochodów w 2026 roku
Porady -
Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie istotne zmiany dotyczące limitów amortyzacji samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Dotychczasowy pułap 150 tys. zł dla większości aut spalinowych ulega obniżeniu, a dla pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem wartość 225 tys. zł pozostanie bez zmian. Nowe regulacje uzależniają wysokość odpisów od poziomu emisji CO2 silnika. Jak wyglądają przepisy, które będą obowiązywać od przyszłego roku?
Zmiany w limicie amortyzacji
W przyszłym roku dotychczasowy limit wartości samochodu osobowego, od którego można dokonywać odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów lub raty leasingowe, zostaje zmodyfikowany. Do końca 2025 r. maksymalna wartość do odpisu wynosi 150 tys. zł w przypadku samochodów spalinowych i hybryd, a dla aut elektrycznych i wodorowych – 225 tys. zł. Nowy limit pozostaje bez zmian dla samochodów napędzanych wodorem lub prądem (pod warunkiem zerowej emisji), natomiast kwota 150 tys. zł będzie dotyczyć jedynie samochodów spalinowych o średniej emisji CO2 poniżej 50 g/km. W przypadku wyższej emisji limit wyniesie już jedynie 100 tys. zł. Co istotne, w tej kategorii mogą mieścić się zarówno auta spalinowe, jak i hybrydowe, zależnie od poziomu emisji.
Emisja CO2 ma być mierzona według ujednoliconej procedury homologacyjnej. Warto zaznaczyć, że przepisy dotyczące limitów dla leasingu operacyjnego jeszcze nie zostały sprecyzowane – aktualnie nie wiadomo, czy podpisanie umowy leasingowej w 2025 r. (na obecnych zasadach) pozwoli korzystać z tych samych limitów w roku 2026 i kolejnych latach.
Praktyczne konsekwencje dla przedsiębiorców
Obniżenie limitu z 150 tys. zł do 100 tys. zł dla większości aut spalinowych oznacza realne zwiększenie obciążeń podatkowych. Przykładowo przy amortyzacji samochodu w górnym limicie, wartego ok. 150 tys. zł, koszt do odpisu w okresie 5 lat spadnie o 50 tys. zł. To z kolei może przełożyć się na wzrost zobowiązań podatkowych i składek zdrowotnych nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie.
Rekomendacje i strategie optymalizacji
Nowe limity wiążą się z realnym wzrostem kosztów dla przedsiębiorców, przez co warto już teraz zastanowić się nad ograniczeniem efektów zmian. Dobrym wyborem może być przyspieszenie planowanego zakupu auta firmowego – przy kupnie w roku 2025 wciąż będzie można skorzystać z dotychczasowych, wyższych limitów. Warto także zastanowić się nad kupnem pojazdów niskoemisyjnych – zarówno samochody elektryczne i wodorowe, jak i hybrydy o emisji CO2 poniżej 50 g/km są objęte wyższym limitem, w efekcie pozwalając na minimalizację zobowiązań.
Aktualnie nie ma pewności, jak zmiany w limitach przekładają się na kwestię leasingu operacyjnego. Na pewno jednak warto zastanowić się nad leasingiem finansowym, który w przeciwieństwie do operacyjnego pozwala na jednorazowy odpis wartości początkowej – potrzebna będzie jednak analiza płynności finansowej firmy. Przydatna może być także konsultacja z doradcą podatkowym, który wesprze w interpretacji nowych przepisów i działań organów podatkowych, co pomoże uniknąć pułapek zwłaszcza w przejściowym okresie.